יום רביעי, 8 ביולי 2015

צדק

אבירם, רציתי שתדע שגם אני זוכר, איך אני ואתה הלכנו ביחד ברחוב, ופתאום ראינו את המרצדס ההיא דורסת את הזקן שמוכר עגלות בשוק. אני זוכר את הזקן עף איזה חמש מטר קדימה, ואת הנהג זורק איזה קללה מבעד למשקפי השמש שלו אל הזקן שמיהר לצלוע משם.

אני הייתי אז בהלם לגמרי, אבל אתה לעומת זאת, ידעת להתמודד במצבי לחץ. שלפת את הטלפון, וצילמת את הרכב ואת הנהג. אני לא בטוח למה באתי איתך אז בכלל, העדפתי לשכוח מכל זה, אבל אני מניח שתמיד הייתי חלש אופי, אז נתתי לעצמי להיגרר איתך.


אני זוכר איך כשהגענו לתחנה כעבור רבע שעה השוטר הסביר לך שכבר מאוחר מדי, ושאם עברה רבע שעה אין דרך למצוא את הדורס. אחרי שהצקת לו במשך עשרים דקות הוא אמר לך שאולי אפשר יהיה להגיש תביעה אם תצליח להביא את הזקן שיעיד.

במשך שבוע שלם הית יוצא מהעבודה מוקדם כדי למצוא את הזקן ההוא, רק בשביל לגלות שהוא בכלל לא רוצה לדבר איתך. ניסית לגרור אותי לבוא איתך כי חשבת שלי הוא יקשיב, אבל אני והוא מצאנו את עצמנו מסתכלים עליך מוזר כשצעקת עליו שיש לו חובה אזרחית לדווח. אף פעם לא היית טוב עם אנשים...

אחרי כמה ימים ראיתי את הפוסט שעשית בנושא בפייסבוק, שמת את התמונות שצילמת, עם דגש על הפנים של הדורס ועל מספר הרכב. בשלב הזה שאלתי אותך אם אתה לא מרגיש שאתה מגזים, ואתה ענית שחייב להיות צדק, ואסור לתת לאנשים כאלו לנצח. אני פשוט קיוויתי שזה יהיה עוד אחד מפוסטי השיימינג שמשיגים הרבה לייקים ולא משנים שום דבר.

למרבה הצער, זה לא מה שקרה. הבחור שעשית לו שיימינג היה היחצ"ן הראשי של מועדון הלבנה. הוא איכשהו הצליח לסובב את המקרה ככה שהוא הוציא אותך בתור סתם משוגע שרודף אותו. בנוסף, הוא גם שלח סקרינשוטים של השרשור שלך לבית הספר שבו אתה מלמד מוסיקה, ופיטרו אותך מהעבודה.

אני זוכר שסיפרת לי אחרי זה שניסית לבקש שוב מהזקן ההוא שיעיד במשטרה, שיעזור לך להראות לאנשים שאתה לא משוגע. מדהים אותי כמה אתה תמים לפעמים, אתה לא קולט שגם אם הם הוא היה מעיד אז פשוט היו מניחים שאתה והזקו שני משוגעים? הבחור ההוא יחצ"ן במועדון הכי נחשב בעיר, ואילו אתה היית מורה למוסיקה שהתלבש בחולצת כפתורים בתוך המכנסיים, לבש משקפיים עקומות, והסתכל על העולם מבעד לפנים שכל כולם צעקו "ילד כאפות".

בכל מקרה, הזקן פשוט עשה כאילו הוא לא מכיר אותך. מה ציפית? שהוא יעזור לך? הרי גם הזקן הזה, בדיוק כמו האיש שדרס אותו, בדיוק כמו כל בן אדם אחר בעולם, בדיוק כמוני, ראה הרבה אנשים סובלים, והמשיך הלאה.

אבירם, אני רוצה שתדע שאני לא הולך לעזור לך, טוב? אתה אשם בזהה שנתקעת עכשיו בלי דירה, כי אתה זה שבחר להתעסק בחרא הזה למרות שלר היית חייב. אתה אשם בדיוק כמו הזקן המחורבן שיכל היה לבדוק יותר טוב את הכביש לפני שהוא חצה.

אני רוצה שתבין משהו, בסדר? אני מחבב אותך, באמת, אבל לטובתך, אתה חייב להבין שאין דבר כזה " צדק", טוב? יש דבר כזה חוקים, חלקם כתובים וחלקם לא, ואנשים הולכים לפיהם, אבל אין דבר כזה צדק. אין צדק אובייקטיבי, אם אתה רוצה שיהיה צדק, אתה חייב להיות זה שיוצר אותו, ובשביל ליצור אותו אתה צריך להיות חזק מספיק. אתה לא חזק מספיק, אתה בילית חיים שלמים בללכת למסגרות ולעשות תארים, וללמד, ולא לצאת לשום מפגש חברתי מעבר למפגשי הבית של החבורה שלנו. הבן אדם שניסית לצאת נגדו הוא מישהו שכולם מכירים, מישהו שכולם מתחנפים אליו כדי שיכניס אותם למסיבות הנכונות, מישהו חזק, שאין לך סיכוי נגדו.

אני הולך לתת לך עצה אחרונה עכשיו, בסדר? תשכח מזה, ותמשיך הלאה. אתה לא יכול לעשות לו כלום, ודוגרי אתה סתם יוצא בן אדם מעצבן שלא כיף לדבר איתו. תעזוב את זה פשוט ותמשיך לחיות בבועה הקטנה שלך כמו כולם. דבר איתי שוב כשיהיה לך נושא אחר לשיחה מאשר הריב שלך עם היחצ"ן של הלבנה. לי נשבר מהחפירות על זה. ביי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה